Mange tænker slet ikke over, hvor de placerer printeren og andre kontormaskiner, men maskinerne kan forurene arbejdsmiljøet og give de ansatte gener som tørre øjne, irriterende slimhinder og hovedpine. BAR Kontor, som består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, HK/Privat, Ledernes Hovedorganisation, PROSA, DI og HK/Handel, sætter med den nye vejledning fokus på kontormaskinerne og arbejdsmiljøet.
Det er ikke blot vigtigt at placere maskinerne rigtigt, I bør også stille krav til leverandørerne, uanset om I køber, leaser eller lejer maskinerne. I skal vide, hvilke forureninger der evt. kan være fra maskinerne, og hvordan I skal betjene og vedligeholde maskinerne for at undgå, at der opstår problemer.
"Vær opmærksom på, hvor meget energi maskinerne bruger, fordi energien bliver omsat til varme. En anden vigtig faktor er, hvor meget maskinerne støjer, fordi en konstant påvirkning af støj kan give hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær," siger Svend-Erik Hermansen, som er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat og næstformand i BAR Kontor.
Kontormaskiner kan udvikle ozon, som er direkte sundhedsskadelig og generer øjne og luftveje. Ozon kan reagere med andre stoffer i luften og danne formaldehyd, som heller ikke er en rar gæst på kontoret. Så tænk jer om en ekstra gang, før I inviterer printeren eller kopimaskinen ind på kontoret blandt medarbejderne.
Vær også opmærksom på, at det kan støve, når man bruger papir i maskinerne. Derfor bør I også være grundige med rengøringen..
Du kan læse meget mere om, hvilke krav I bør stille til kontormaskinerne, og hvor de bør placeres i Kontormaskiner og arbejdsmiljø.