Følg os på Facebook

Uanmeldte møder om psykisk arbejdsmiljø på byggepladser

Arbejdstilsynet indledte i starten af april 2009 kampagne på byggepladser om det psykiske arbejdsmiljø.

 

Byggevirksomheder må være forberedte på at skulle bruge en hel arbejdsdag på at diskutere det psykiske arbejdsmiljø, når Arbejdstilsynet fra og med i morgen, onsdag den 1. april, indleder en ny inspektionsrunde på danske byggepladser. Tilsynet vil som oftest komme uanmeldt.
 
Virksomhederne må desuden være indstillet på, at tilsynet giver påbud og vejledninger, præcis, som hvis det drejede sig om problemer med det fysiske arbejdsmiljø. Påbud kan have form af straks-påbud, hvor ændringer kræves gennemført indenfor en kort tidsfrist. Det kan også gennemføres vejledninger eller virksomheden kan påbydes at tage en rådgiver.
 
I alt er det planen, at landets arbejdstilsyn skal foretage 600 besøg som led i kampagnen. På dagsordenen er desuden ergonomi.

Arbejdstilsynet har sat ekstra god tid af denne gang. Det er deres erfaring, at de godt kan komme uanmeldt og med udbytte sætte den type problemstillinger på dagsordenen. De tilsynsførende  kan også få en fornemmelse af stemningen på den pågældende arbejdsplads, siger tilsynschef i Arbejdstilsynet for Storkøbenhavn, Hasse Mortensen.
På forhånd imødeses den nye runde med fokus på det psykiske arbejdsmiljø med betydelig spænding i byggeerhvervet. Der er f. eks. byggevirksomheder, der fået den opfattelse, at de skal tegne abonnement på hjælp fra krisepsykologer for at leve op Arbejdstilsynets krav.
 

Brugbare tilsyn

- For os er det afgørende, at virksomhederne får brugbare tilsyn ud af øvelsen. Derfor har vi også på forhånd gjort en del for at inspirere virksomhederne i byggeriet til at tage emnet op. Jo bedre et arbejdsklima, jo bedre fungerer virksomheden, siger arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri, Mette Møller Jensen.


Tilsynschef Hasse Mortensen oplyser, at der i undersøgelsen af det psykiske arbejdsmiljø især vil blive lagt vægt på følgende:
  • At arbejdet er tilrettelagt på et måde, så stessfaktorer undgås. At virksomhederne giver deres medarbejdere indflydelse på planlægningen.
  • At der er tilstrækkelig tid til at gennemføre de aftalte opgaver.
  • At sygefraværet er normalt.
  • At der er overskud og evne på arbejdspladsen til at tage hånd om dem, der akut berøres af en arbejdsulykke
  • Den generelle risiko for arbejdsulykker.

Indsatsen løber frem til marts 2010 og er den del af Arbejdstilsynets resultatkontrakt med Beskæftigelsesministeriet.